Vad är och-tecken och hur använder du det

Vad är och-tecken och hur använder du det

Måns Wikström
Måns Wikström
18 december 2025

Du ser den överallt. I loggor på företag. På tidskriftsomslag. I gamla böcker. Och-tecknet - detta lilla tecken som ser ut som ett snirkligt &-symbol - väcker ofta frågor. Varför använder vissa varumärken det när vi nästan aldrig skriver de själva? Det finns en fascinerande historia bakom denna lilla symbol, och den berättar något intressant om hur språk och design möts.

Från Rom till dagens design - en liten symbol med stor historia

Och-tecknet heter egentligen et-tecknet och kommer från det latinska ordet "et", som betyder "och". Långt innan vi började skriva engelska eller svenska smälte romerska skrivare samman två bokstäver: e och t. De skrev dem så tätt tillsammans att de blev en enda form. Det var praktiskt. Det sparade plats. Det såg också snyggt ut.

Tänk dig en romersk skrivare med penna i hand. Han skriver fort. Bokstäverna flyter in i varandra. Plötsligt ser han att "e" och "t" nästan redan smälter samman naturligt. Varför inte göra det avsiktligt? Så född var ligatur - en ny bokstavskombination som ser ut som ett helt nytt tecken. (Eller ja, möjligen inte helt nytt, men helt annat.)

I dagens loggor och varumärken ser vi ofta detta tecken. Det ser elegant ut. Det känns klassiskt. Designer älskar det för att det ger ett intryck av historia och kvalitet. När du ser "Ekström & Son" eller andra företagsnamn med och-tecknet, möter du en direkt länk till antiken.

Var och-tecknet hör hemma (och där det inte gör det)

Om du vill använda och-tecknet rätt måste du förstå var det faktiskt passar. Det finns tre starka användningsområden. Först: företagsnamn. Företag älskar det här. Det ser professionellt ut och sparar plats. "AB & Co" eller "Andersson & Partners" blir mer kompakt. Det andra området är källhänvisningar i böcker och uppsatser. Där kan du skriva "Lundgren & Svensson" istället för "Lundgren och Svensson". Det tredje är tidskrifternas namn. "Kalle Anka & C:o" är ett klassiskt exempel.

Men här kommer varningen: använd aldrig och-tecknet i löpande text. Om du skriver en blogg eller ett brev bör du skriva "och" eller "samt" istället. Det blir för rörigt. Läsaren tappar fokus. Det känns också felaktigt - nästan som att du glömde något.

Varför? Designmässigt är och-tecknet gjord för namn och titlar. Det är ett dekorativt element. I vanlig text behöver vi ord som är enkla och tydliga. Och-tecknet får saker att se ut som om de är formella eller gamla, vilket inte alltid passar.

Designtips - när du ska (och inte ska) använda &

Du är webbutvecklare eller designer? Här är det praktiska råden. Först: använd och-tecknet i loggor, företagsnamn och rubriktext. Det ser professionellt ut och signalerar kvalitet. Men koda det rätt. I HTML skriver du & eller använd Unicode-tecknet direkt.

Typsnitt spelar en stor roll. I vissa typsnitt ser och-tecknet vackert ut. I andra ser det konstigt ut. Testa alltid innan du bestämmer dig. Ett klassiskt typsnitt som Georgia eller Garamond gör och-tecknet elegantare. Moderna typsnitt kan göra det mer lekfullt.

En rolig historisk notering: i handskrift användes ibland ett understruket O - ett "ō" - som förkortning för "och". Du ser det sällan idag, men det är en intressant alternativ form. (Helt ärligt så är detta typ bara för nördar som gillar detta, men jag tycker det är coolt.) Originalet kommer från mycket gamla handskrifter där skrivare behövde snabbmetoder.

Moderna varumärken använder ofta och-tecknet smart. De väljer det för att det skapar en visuell känsla av traditioner och tillförlitlighet. Det fungerar särskilt bra för företag inom design, mode eller mat. Varför? För att och-tecknet signalerar att någon brydde sig om detaljerna.

En symbol värd att märka

Nästa gång du ser och-tecknet - på en skylt, i en logga, på ett varumärke - stanna upp en sekund. Där ser du en direkt länk till antiken. Den små symbolen bär på århundraden av skrivhistoria. Den är praktisk, vacker och fullständigt onödig - ändå älskar vi den.

Och-tecknet är ett exempel på hur design och historia möts. Det är ett smart val när det används på rätt plats. Det sparar inte bara plats - det berättar en historia utan ord. Det säger "vi brydde oss". Det säger "detta är genomtänkt".

Börja observera där du möter det. Kaffebåren på hörnet. Bokryggen på hyllan. Din favoritföretags logga. Du börjar se mönster. Du förstår att och-tecknet inte är slump - det är en medveten design-choice gjord av någon som visste precis vad de gjorde.