Vad gjorde 90-talister så annorlunda

Vad gjorde 90-talister så annorlunda

Måns Wikström
Måns Wikström
25 december 2025

90-talister är människor som föddes mellan 1990 och 1999. De växte upp tillsammans med internet, mobiltelefoner och datorer. Det gör dem till en generation som helt naturligt förstår digital teknik. De har också levt i en tid med mycket större fokus på miljöfrågor och sociala rättigheter än tidigare generationer. För företag och arbetsgivare är de viktiga att förstå. De påverkar allt från hur man söker jobb till hur företag bör marknadsföra sig. Att veta vad 90-talister vill och behöver hjälper dig att lyckas bättre.

Digital DNA Hur tekniken formade en generation

90-talister växte upp när internet började finnas överallt. De hade MySpace, chattprogram som MSN Messenger och senare Facebook. För många andra generationer var teknik något man var tvungen att lära sig som vuxen. För 90-talister var de bara en naturlig del av att växa upp.

Den största skillnaden är att 90-talister aldrig kände en värld utan digital teknik. Datorn och mobilen var redan där när de började gå i skolan. De lärde sig samtidigt som de använde och det gjorde dem säkra med ny teknik från början.

Mobiltelefonerna blev viktigare under 2000-talet. Först kom spelen, sedan kameran, och snart hade alla en mobiltelefon i fickan som var deras egen dator. 90-talister var bland de första som spelade mobilspel och chattade via SMS när de ville prata privat med vänner (man ville ju inte att alla såg allt, haha).

Sociala medier och förändring från Facebook till nya plattformar

Facebook dominerade när 90-talister var unga vuxna. Men något förändrades. År 2024 använde 89 procent av 90-talister Facebook. Ett år senare var de bara 82 procent. Det är en stor förändring på kort tid.

Varför minskar användningen? De andra plattformarna blev bättre och roligare. Instagram blev populärt för bilder. TikTok kom och tog över med korta videor. Snapchat var hemligt och roligt. Facebook började kännas gammalt och fullt av reklam och gamla tanter.

Det betyder något viktigt för företag: Om du vill nå 90-talister med marknadsföring måste du förstå var de faktiskt är. Facebook räcker inte längre. Du behöver testa Instagram, TikTok och andra appar. Hur du designar innehållet spelar också roll kort och snabbt slår långt och tråkigt varje gång.

Vad 90-talister söker på arbetsmarknaden

90-talister vill inte bara ha ett jobb. De vill ha ett jobb som betyder något. Flexibilitet är superwiktigt möjligheten att arbeta hemma vissa dagar och kunna anpassa arbetstiden efter sitt liv.

Personlig utveckling spelar en stor roll. 90-talister vill lära sig nya saker och växa i sitt jobb. De uppskattar också företag som bryr sig om miljön och gör goda saker för samhället.

Bra företag förstår det här. De erbjuder hemarbete, utvecklingsprogram och berättar vad de gör för miljön. Företag som Spotify och Klarna är bra på att locka 90-talister för att de erbjuder just det flexibilitet, möjlighet att växa och ett syfte bortom bara pengar.

Marknadsföring som fungerar för 90-talister

För att nå 90-talister måste du vara där de är. Det betyder sociala medier, men också på rätt sätt. De tror inte på falsk reklam och glansiga löften. De vill ha ärlig information från riktiga människor.

90-talister bryr sig om miljön och rättvisa. Om ditt företag dömer och förtrycker människor eller förstör miljön kommer de att veta de och de kommer inte att köpa från dig. Istället: Berätta vad du faktiskt gör för klimatet. Visa dina arbetares ansikten. Svara på kritik istället för att gömma den.

Innehållet du skapar ska vara användbart och enkelt att förstå. Långa texter och krånglig design gör att de scrollar förbi. Korta tips, bra bilder och autentiska historier funkar mycket bättre. Influencers kan hjälpa, men bara om de använder produkterna själva och inte bara tar betalt för att säga bra saker (vi ser igenom det här, faktiskt).

90-talister uppskattar också när företag är transparenta. Berätta hur du gör sakerna, vad sakerna kostar att tillverka, och varför du tar det pris du tar. Det bygger förtroende på ett sätt som gammal reklam aldrig kunde göra.

90-talister fortsätter att forma hur Sverige fungerar. De är nu mellan 25 och 34 år många är chefer, företagare eller påverkare på sina arbetsplatser. Att förstå vad de vill och behöver hjälper dig att bygga bättre jobb, bättre produkter och bättre sätt att prata med människor. Ta dessa kunskaper och använd dem. Testa nya plattformar. Lyssna på vad 90-talister säger. Var ärlig. Det är så du lyckas.