
Lap Power Helen Wellton

Under 1990-talet tog ett svenskt IT-företag världen med storm. Lap Power började sitt liv på börsen med löften om innovation och framsteg. Helen Wellton var företagets ansikte utåt och delägare tillsammans med sin make Claes Wellton Persson. Men företaget blev känt för mycket mer än bara snabb teknik. Lap Powers provokativa reklamkampanjer väckte strid, kritik från Jämställdhetsombudsmannen och debatt om etik i marknadsföring (ganska vilt, faktiskt). Idag är företaget borta, men dess historia säger mycket om 1990-talets IT-bubbla och vad som hände när en innovativ idé mötte kontroversiell PR.
Innovationen som inte skyddades Dockningsstationen
Lap Power såg tidigt möjligheten med bärbara datorer. Företaget paketerade laptops tillsammans med stora skärmar, tangentbord och möss för företag. Det var här dockningsstationen kom in. Den lilla innovationen gjorde det enkelt att koppla ihop allt med ett klick. Medarbetare kunde packa sin dator och gå hem, eller ta den till ett möte. Det var smidigt och praktiskt. Men här gjordes ett misstag Lap Power patenterade aldrig denna teknik. Det skulle visa sig bli ett stort misslyckande för företaget på längre sikt.
Försvarsmakten och de kamouflagefärgade datorerna
Lap Powers första stora framgång kom från Försvarsmakten. Militären behövde datorer som kunde fällas ihop och bäras mellan olika platser. Lap Power levererade "tilldragbara" maskiner. Det var stationära datorer med hopfällbara skärmar, designade för flexibilitet. Dessa skulle kunna användas överallt från baracker till fältkommando. Kontrakten bevisade att Lap Power var seriöst. Tekniken fungerade, leveransen säkerställdes, och försvarsmakten var nöjd. De gav företaget trovärde på börsen och attraherade investerare.
Reklamen som väckte strid Sexism och jämställdhet
Helen Wellton blev ansiktet för Lap Powers reklamkampanjer. Hon poserade tillsammans med företagets produkter i lättklädda och provocerande poser. Reklamen väckte omedelbar kritik. Jämställdhetsombudsmannen (JämO) granskade kampanjerna. Så gjorde även ERK branschens etiska nämnd mot sexistisk reklam. I en anmälan menade de att Helens leende signalerade något sexuellt. Det ledde till en fällande dom mot företaget. Reklamen skulle aldrig ha släppts så här (helt rakt sagt). Det var en felberäkning som skadade varumärket och väckte samhällsdebatt om hur man ska marknadsföra teknik.
Nedgången och efterdyningarna
År 2000 gick Lap Power i konkurs. Nya ägare hade tagit över tidigare, men kunnat inte rädda företaget från att falla. Samtidigt började äktenskapet mellan Helen och Claes Wellton spricka. En långvarig rättstvist följde. De tvistade om egendom, lägenheter och lyxvillan i Saltsjö-Boo. IT-bubblan hade spruckit och företagets tiden var över. Helen Wellton har senare uttryckt att hon vill lägga konflikterna bakom sig.
Lap Powers historia lämnar två viktiga lärdomar för dagens IT-företag. För det första: patentera dina innovationer. Det tog inte långt innan andra företag kopierade dockningsstationen. För det andra: tänk noga på hur du marknadsför dina produkter. Provokativ reklam ger uppmärksamhet, men ofta den fel sort. Lap Power ville stå ut från mängden det gjorde de. Men priset var högt när kritiken kom. Företaget är långt borta nu, men när vi tittar på 1990-talets IT-revolution är Lap Power ett viktigt kapitel.


